Interview met Robert Jan Sliep, nieuwe directeur Woonbedrijf Dudok Wonen: 'Doe alles wat je doet met een glimlach'

Robert Jan Sliep is sinds 1 juni onze nieuwe directeur Woonbedrijf. Wie is hij? En wat zijn zijn plannen? Een kennismaking.

Wat deed je voordat je bij Dudok Wonen kwam werken?

‘Na mijn studie Civiele Techniek in Delft ging ik werken bij de gemeente Den Haag. Daar was ik verantwoordelijk voor onderzoek en advisering in de stadsvernieuwingsgebieden. Een interessante baan, maar ook pittig voor iemand die net uit de schoolbanken kwam. Ik ging regelmatig de wijk in om met bewoners te praten. Bewoners die af en toe woedend waren over de plannen die de gemeente had. De aanpak was toen heel anders dan tegenwoordig: nu nemen we besluiten als het mogelijk is in overleg; in die tijd nam de gemeente een besluit en kwam de bewoners mededelen wat er ging gebeuren. Deze eerste baan heeft me gevormd: maatschappelijke betrokkenheid is sindsdien de rode draad in al het werk wat ik doe.’

Waarom wilde je werken bij Dudok Wonen?

‘Voordat ik bij Dudok Wonen in dienst kwam, werkte ik acht jaar bij woningcorporatie De Sleutels in Leiden. Ik was toe aan een nieuwe stap. Wat me direct aansprak in Dudok Wonen, is dat de corporatie zich niet in een keurslijf laat duwen. Bewoners krijgen de kans zich op eigen kracht te ontwikkelen. Tot nu toe bevalt mijn nieuwe baan me goed. Op mijn eerste werkdag voelde ik me meteen welkom. Het was even wennen dat ik geen eigen werkkamer heb; je zit hier met elkaar op verschillende flexplekken. Dat vind ik heel goed, daardoor werk je samen op gelijkwaardig niveau. Ik ga met veel plezier naar mijn werk.’

Wat merken huurders ervan dat jij de nieuwe directeur Woonbedrijf bent?

Dudok Wonen wil er zijn voor de klant. En dat wil ik nog meer gaan verbeteren. We willen onze huurders een veilige woning bieden en duurzame producten ontwikkelingen die passen bij wat onze klanten willen. De vraag naar woningen is nog altijd veel groter dan het aanbod, ons streven is daar verandering in te brengen. Hoe mooi zou het zijn als iedereen in een passende woning kan wonen? Bij alle besluiten die ik neem, vind ik dat de klant het uitgangspunt moet zijn. Niet denken voor de klant, maar met de klant.

Wat is jouw persoonlijke drive?

‘Ik doe alles zoveel mogelijk met een glimlach. Toen mijn zoon een jaar of acht was, speelde ik SimCity met hem. In dit computerspel spelen twee icoontjes een grote rol: een icoon met een gezichtje en een icoon met een zak geld. Het spel ging goed als het zakje geld vol was én als het gezichtje blij keek. Zo zie ik het ook op werkgebied. Geld is nodig, want anders gaat het niet goed met een bedrijf. Maar geluk en plezier zijn minstens zo belangrijk.’

 

 

Vertalen / Translate