planmatig onderhoud

Ieder huis heeft onderhoud nodig, zodat je er prettig kunt blijven wonen. Daar lever je als huurder ook een bijdrage aan. Dudok Wonen zorgt ervoor dat jouw huis goed wordt onderhouden. Als we aan meerdere huizen tegelijk werken, noemen we dat 'planmatig onderhoud'.

Elk jaar beslissen we welke huizen een opknapbeurt nodig hebben. Niet alle huizen worden tegelijk aangepakt. Sommige taken doen we eens in de 15 jaar, andere elke twee jaar.

Wat we precies doen tijdens planmatig onderhoud verschilt. Bijvoorbeeld, we vervangen verwarmingsinstallaties, schilderen muren of vernieuwen badkamers en keukens. We kijken ook naar het energielabel van jouw huis als we onderhoud doen. Je krijgt van ons op tijd bericht wanneer we aan jouw huis gaan werken. We vertellen je dan wat we gaan doen en wanneer.

Meer informatie over onderhoud vind je in de folder 'Alles over het onderhoud in mijn huurwoning'.

Veel gevraagd over planmatig onderhoud

Kan ik als huurder meebeslissen over bijvoorbeeld de kleur?

Algemeen

Als huurder heb je geen zeggenschap over onderhoudswerkzaamheden, zoals de kleurkeuze. Als er toch een situatie is waarin bewoners mogen meebeslissen over de kleur, gebeurt dit via de bewonerscommissie.

Hoe vaak vindt planmatig onderhoud plaats?

Algemeen

Hoe vaak we onderhoud aan je huis uitvoeren, hangt af van hoe lang de gebruikte materialen meegaan en waar ze zich bevinden. Bijvoorbeeld, als een houten raam niet veel zonlicht krijgt, kan het zijn dat het pas om de 7 jaar geverfd hoeft te worden.

Kan ik een nieuwe badkamer of keuken krijgen?

Algemeen

Wij vervangen een badkamer of keuken niet automatisch. Je kunt met ons contact opnemen als je denkt dat jouw badkamer of keuken versleten is en je een nieuwe wilt. Onze aannemer komt dan bij je langs om te bekijken of jouw badkamer of keuken vervangen moet worden. Je kunt ons bereiken van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 13:00 uur via 035 646 16 00

Hoe zit het met de kosten van het geplande onderhoud?

Algemeen

Het planmatig onderhoud kost jou niets. De kosten zijn voor rekening van Dudok Wonen. 

Hoe weet ik wanneer mijn woning voor planmatig onderhoud in aanmerking komt?

Algemeen

Als uw woning op de planning staat voor planmatig onderhoud, stellen wij u daar een aantal weken van te voren per brief van op de hoogte.

De aannemer die de opdracht heeft gekregen om het onderhoud uit te voeren, verstuurd namens Dudok Wonen de brieven.

Hoe veilig is mijn balkon?

Algemeen

Als verhuurder vinden wij het belangrijk dat onze bewoners in een veilig huis wonen, zowel aan de binnenkant als de buitenkant. Omdat het kan gebeuren dat het draagvermogen van betonnen balkons in de loop der jaren vermindert, laten wij onderzoek doen naar de veiligheid van uitkragende balkons.

Onveilige balkons komen vooral voor bij flatgebouwen die tussen 1945 en 1975 zijn gebouwd omdat de betonkwaliteit in die jaren minder goed was dan vandaag de dag. Wij hebben alle flats die in deze periode gebouwd zijn in kaart gebracht. Daar waar een risico bestaat dat de balkons niet voldoen aan de huidige eisen laten wij ze onderzoeken. Als wij reden hebben aan te nemen dat uw balkon wellicht niet voldoet aan de huidige eisen dan laten wij u dat natuurlijk weten. Uw veiligheid gaat voor alles.

Als u zich zorgen maakt over uw veiligheid dan kunt u dat uiteraard aan ons kenbaar maken. U kunt dat doen door (24 uur per dag) ons contactformulier in te vullen op www.dudokwonen.nl of tijdens kantooruren telefonisch contact met ons op te nemen via (035) 646 16 00. 

Ik heb problemen na planmatig onderhoud gekregen. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met Dudok Wonen. Leg uw vraag of probleem aan ons voor en amen met de aannemer kijken wij naar een mogelijke oplossing.

Hoe weet ik wat ik kan verwachten van het planmatig onderhoud?

Algemeen

Wij informeren u een paar weken van tevoren via een brief over de werkzaamheden die we aan uw woning of complex gaan uitvoeren. In die brief leest u:

  • of u als huurder overlast kunt verwachten;
  • of u eventueel thuis moet blijven;
  • of u bepaalde spullen moet weghalen (bijvoorbeeld tuinmeubelen);
  • de tijdsduur van de werkzaamheden;
  • het bedrijf dat de werkzaamheden namens ons uitvoert;
  • de contactpersoon binnen Dudok Wonen waar u terecht kunt voor vragen.

Als het mogelijk is proberen we werkzaamheden tegelijkertijd uit te voeren om de overlast voor u zoveel mogelijk beperken. Vaak maakt het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert, de exacte (datum)afspraken met u. Het hangt namelijk van het weer af of bepaalde werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.