Algemeen
Schoonmaken
Als in uw complex de gemeenschappelijke ruimtes worden schoongehouden of de ramen worden door een schoonmaakbedrijf gewassen, dan worden deze kosten in de servicekosten doorberekend. Denk hierbij aan het schoonmaken van portieken, bergingsgangen, galerijen en trappenhuizen.
Tuinonderhoud
Dit zijn kosten die gemaakt worden voor het onderhoud aan een gemeenschappelijke tuin of groenvoorziening zoals het maaien van het gras, snoeien van beplanting en bemesting van de tuin. De werkzaamheden worden door derden uitgevoerd.
Elektra algemeen
Het verbruik van de elektriciteit voor gemeenschappelijke voorzieningen zoals bijvoorbeeld algemene verlichting, lift en intercom. Op basis van voorschotnota’s en de jaarafrekening die wij van de energieleverancier ontvangen, maken wij de afrekening op. Ook het vervangen van lampen in de gemeenschappelijke ruimtes wordt in rekening gebracht.
Huismeester
In een enkel complex is een huismeester aangesteld. De huismeester verzorgt de nodige werkzaamheden en is eerste aanspreekpunt voor bewoners als er zich problemen voordoen. De kosten voor de huismeester worden per woning berekend.
Glasfonds/glasverzekering
Het risico van breuk van binnen- en buitenglas is voor rekening van de huurder. Wij bieden een voordelige voorziening aan. Uw bijdrage wordt in een fonds gestort. Glasschades worden uit dit fonds betaald. Op de afrekening vindt geen verrekening plaats. Alleen als de stand van het fonds daarom vraagt, vindt verrekening of aanpassing van de bijdrage plaats. Dit geldt overigens ook voor een serviceabonnement.
Stookkosten (centrale verwarming)
Als uw complex een collectieve verwarming heeft, zijn stookkosten opgenomen in de servicekosten.
Water
Heeft een woning een eigen hoofdwatermeter, dan betaalt de huurder de rekening van zijn waterverbruik over het algemeen rechtstreeks aan het waterleidingbedrijf. Wordt het totale waterverbruik van een complex woningen op één hoofdmeter geregistreerd, dan wordt een verdeelsleutel toegepast. Dit gebeurt aan de hand van tussenmeters (individuele meterstanden) of op basis van het aantal woningen in een complex.
Administratiekosten
Om bovenstaande diensten aan u te leveren maken wij kosten. Deze kosten worden met behulp van een opslag-percentage aan u doorberekend.