Nepberichten van internetcriminelen met de naam van WoningNet

Er worden nepberichten (e-mail en sms) verzonden door internetcriminelen, waarin ten onrechte de naam van WoningNet wordt gebruikt. In het bericht staat dat u de verlengingskosten van uw inschrijving bij WoningNet moet betalen.

Op de website van AvroTros (https://opgelicht.avrotros.nl) is ook aandacht besteed aan deze phishing actie. Zie ook de video die WoningNet hierover heeft gemaakt.

Volgens het nepbericht kunt u de betaling doen door op een link in de tekst te klikken. Wij adviseren u dringend om niet op de link te klikken en de zender te blokkeren en/of op de zwarte lijst te zetten!

WoningNet stuurt geen betaalverzoeken met links in de tekst.
WoningNet stuurt geen betaalverzoeken via de sms.

Smishing

De internetcriminelen die u de sms hebben gestuurd, zijn via de link erop uit om toegang te krijgen tot uw bankrekening. Dit heet smishing (een samenvoeging van sms en phishing). Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers worden naar een valse website gelokt, waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven.

Zie hieronder de tekst van de phishing sms:

E-mail

Via de e-mail worden er verschillende varianten van het nepbericht verzonden. Hierin wordt ook gevraagd om het betalen van de jaarlijkse verlengingskosten.
De teksten in de nepberichten herkent u aan de volgende kenmerken:

  • de regio waar u wel/niet ingeschreven staat wordt nergens genoemd
  • de tekst begint met de melding dat uw inschrijving binnen twee weken vervalt
  • er staan meerdere spelfouten in de tekst
  • Er staan verkeerde en niet bestaande factuurnummers in de tekst die allemaal eindigen op de cijfers 46. Bijvoorbeeld: 
    SRA-00368246
    SGR-002312246 
    SRA-003122368246 
    SRA-00322168246
    SRA-0012232046
    A-00368246
  • er is alleen de optie om via iDEAL te betalen via een foutieve link

Twijfelt u of u terecht of onterecht een betaalverzoek ontvangen heeft?

Wij vragen u nooit om te betalen door op een link te klikken vanuit een e-mail, sms of what's app bericht. Wij adviseren u om altijd rechtstreeks in te loggen op onze website. Als het tijd is om uw verlengingskosten te betalen, krijgt u na inloggen direct een betaalscherm. 

Als u ingelogd bent ziet u onder uw Profiel en Betaalinformatie wanneer de eerstvolgende factuurdatum is. Vanaf dan kunt u na inloggen betalen via het betaalscherm. 

Via het gratis telefoonnummer 0800-0202562 geeft WoningNet uitleg en tips over phishing. Dit telefoonnummer kunt u 24 uur per dag bereiken. Houdt u er wel rekening mee dat dit een informatienummer is en dat u geen persoonlijk contact met een van onze medewerkers heeft. 

Fraudehelpdesk

Heeft u toch op de link in het bericht geklikt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank om aan te geven dat er sprake is van digitale oplichting. Ook adviseren wij u om aangifte te doen bij de politie. Lees op de website van de Fraudehelpdesk welke stappen u nog meer kunt ondernemen.